Wednesday 18 January 2012

Kenapa x se'best' dulu?

Assalamualaikum...


Harini aku konfius n pelik sikit...xtau knapa sambal udang yg aku masak x sesedap dulu..dh byk kali aku buat tp still kurang sdap..x mcm dulu masa aku masak sblm aku kwen..xtau kt mana silapnye...



Tp abang ckp ok je..mungkin die nk jaga hati aku...sape tau kn...die mmg xpernah sekali pn ckp xsdap mkanan yg aku masak..;). aku beruntung sgt2 sbb dpat suami mcm die..xprnah merungut pn kalo aku masak xsdap...sdap ke xsdap ke msti mintak nasik tmbah..hehe...(ni kalo die baca msti kembang bontot die)...sbaik die xtau pn aku ada blog ni..hehe...


Hadith Nabi


Dari Abu Hurairah bahawa ia berkata, “Nabi s.a.w. tidak pernah mencela setiap makanan (yang dihidangkan kepadanya), tetapi jika ia menyukainya akan dimakannya. Sebaliknya, jika tidak, Nabi s.a.w. akan meninggalkannya (tanpa memperlihatkan ketidaksukaannya).


Suatu ketika, Nabi s.a.w. meminta lauk kepada salah seorang isterinya, lalu si isteri mengatakan, “Kami tidak punya lauk kecuali cuka.” Nabi s.a.w. lantas minta diambilkan cuka tersebut. Nabi mengatakan sambil memulai memakan dengan lauk cuka, “Sebaik-baik lauk adalah cuka, sebaik-baik lauk adalah cuka”.
 (HR. Muslim)




 See, kita sepatutnye mengikut contoh Nabi Muhammad SAW..xbaik mencaci atau mencela makanan sbb makanan tu kan rezeki dr Allah Taala..sepatutnye kite bersyukur kerana Allah masih sygkan kita dgn memberikan kita rezeki yg besar nikmatnya..Bygkan kalo kita xdpt mkn 1 hari..apa rasa?..dh tentu kebulur x hengat...







p/s: sambal udangku yg aku xtau apa yg kurang.....

No comments:

Post a Comment