Thursday, 2 February 2012

Tahukah Anda??

Assalamualaikum...




Tahukah Anda??


Sesungguhnya dalam hidup kita dikelilingi oleh perkara-perkara yang menyeronokkan. Tetapi itulah sesungguhnya yang mendatangkan keburukan kepada kita. Jom kita sama2 baca apa yg aku nk share kt sini..Tidak dapat dinafikan ada terdapat perkara-perkara yang terkena pada diri aku sendiri sendiri. huhu..
Tetapi sebagai umat ISLAM, kita harus saling ingat memperingati diantara satu sama lain. Semoga kita umat Islam akan terus mengungguli dunia InsyaALLAH. 




1) Tahukah anda Allah TIDAK SUKA orang yg sengaja melewat2kan solat..Melainkan tertidur..


2) Tahukah anda kita diharuskan memakai selipar di dalam tandas kerana bimbang ada sisa2 najis dibawa keluar dan mengotori seluruh kawasan rumah..


3) Tahukah anda bahawasanya makruh kita makan atau minum di dalam bekas yg sumbing kerana ia membahayakan.



4) Tahukah anda kita dilarang dan makruh membiarkan pinggan yg telah digunakan  tidak   berbasuh.Ini kerana akan mewarisi kepapaan.


5) Tahukan anda sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita. Jadi 
Jangan bakhil untuk bersedekah.






6) Tahukan anda kita dilarang banyak ketawa kerana nanti mati jiwa. 



7) Tahukah anda kenapa kita ditegah tidur selepas solat Subuh? nanti rezeki tertutup  (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat). 




8) Tahukah anda makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan rezeki kita di kongsi syaitan. 


9) Tahukah anda jika kita  biasakan berbohong, kita adalah ciri-ciri orang munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita. 






10) Tahukan anda kenapa kita dilarang menganiaya manusia atau haiwan? Sesungguhnya doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH. 




Oleh itu marilah kita sama2 mengubah diri kita...Jangan terlalu memikirkan urusan di dunia tanpa memikirkan urusan Akhirat yang lebih kekal dan lama..



p/s : Renung2kan dan selamat beramal...;)

2 comments:

  1. thankyou for this entry...pok pek pok pek ye

    ReplyDelete
  2. hehehe..ko la suke pok pek pok pek..

    ReplyDelete