Friday 21 December 2012

Nabi Adam a.s. dan Malaikat Maut

Assalamualaikum...



Nabi Adam a.s. diciptakan oleh Allah SWT secara langsung.Para malaikat diperintahkan untuk bersujud menghormatinya..Ditiupkan roh-Nya kepadanya..Dia diciptakan sebagai bapa bagi seluruh umat manusia..


Malaikat Maut sempat membuat Adam gelisah sehingga baginda meminta kepada Allah SWT agar diberikan kesempatan untuk boleh melihat kejadiannya..


Ikrimah berkata : Saya pernah melihat beberapa Suhuf Syaits yang isinya mengatakan bahawa Adam a.s. berkata : Wahai Tuhanku tunjukkanlah kepadaku Malaikat Maut sehingga aku boleh melihatnya..Kemudian Allah SWT menurunkan wahyu kepadanya : "Sesungguhnya ia memiliki sifat dan rupa yang kamu tidak akan sanggup untuk melihatnya, Aku akan menurunkannya kepadamu dalam rupa semasa dia menemui para nabi"..Kemudian Allah menurunkan Jibril dan Mikail..Malaikat Maut juga mendatangi Adam dalam bentuk menyerupai seekor kambing yang cantik..Ia memiliki empat ribu sayap, salah satu sayapnya menutup langit dan bumi dan ada juga sayap sayapnya yang terbentang di permukaan bumi..Sayapnya yang lain melebar ke arah timur sedangkan sayapnya yang lain pula terbentang ke arah barat..Dan kedua-dua tangannya menggapai gunung-gunung, dataran, hutan rimba, makhluk hidup daripada golongan jin dan manusia, haiwan haiwan melata, binatang binatang di dalam dan di permukaan lautan hingga binatang binatang yang ada di daratan seperti celahan kecil di padang pasir..Matanya terpejam dan tidak akan celik kecuali pada waktu waktu tertentu..


Begitu juga dengan sayap sayapnya..Ia tidak akan membuka sayap sayapnya itu kecuali hanya apabila perlu..Sayap sayapnya itu hanya akan dibentangkan terhadap manusia manusia terpilih..Sedangkan bagi manusia yang kufur, sayapnya hanya akan menimbulkan panas yang menyengat, goncangan dan penderitaan..Ketika itu Adam a.s. pengsan selama tujuh hari..Kemudian baginda terbangun dalam keadaan berpeluh keringat yang harum bagaikan zafran (sejenis wangian)"..










p/s : " Janganlah salah seorang diantara kalian mati kecuali dalam keadaan berbaik sangka kepada Allah SWT"   (Riwayat Muslim)





No comments:

Post a Comment