Friday 4 January 2013

Nabi Muhammad SAW dan Malaikat Maut

Assalamualaikum



Malaikat Maut Meminta Izin kepada Rasullullah SAW




Malaikat Maut belum pernah meminta izin kepada para nabi sebelum ia mencabut nyawa mereka.


Dari Ibn Abbas r.a. berkata, "Malaikat Maut datang kepada Rasullulah SAW yang sedang sakit sebelum kewafatannya..Malaikat Maut meminta izin kepada baginda. Ketika itu kepala Rasulullah sedang bersandar di pangkuan Ali Bin Abi Thalib ra..Malaikat Maut berkata, "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh". Ali berkata, pulanglah sesungguhnya kami sedang sibuk dan tidak boleh diganggu.Lalu Rasullullah berkata, "Adakah engkau tahu wahai ayah Hasan, siapakah yang datang ini? Ini adalah Malaikat Maut. Masuklah"..Ketika Malaikat Maut masuk, ia berkata, " Sesungguhnya Tuhanmu mengirimkan salam untukmu"..Rasullullah bertanya, "Dimanakah Jibril, bukankah ia sentiasa dekat denganku?" Malaikat Maut mengkhabarkan bahawa Jibril akan segera datang..Malaikat Maut pun pergi hingga turunnya Malaikat Jibril..


Jibril pun datang dan bertanya kepada Malaikat Maut yang sedang berdiri di tepi pintu, "Mengapa kamu keluar wahai Malaikat Maut?" Malaikat Maut menjawab, " Muhammad mencarimu". Kedua duanya masuk dan Jibril mengucapkan salam kepada penghuni rumah " Assalamualaikum wahai Abal Qasim, ini adalah saat perpisahanku denganmu"..Aku mendengar bahawa Malaikat Maut belum pernah mengucapkan salam sebelum apa yang ia lakukan terhadap Nabi SAW, ia juga tidak akan mengucapkan salam kepada sesiapa setelah Muhammad SAW..


Berkenaan kisah ini, ada riwayat yang keliru iaitu riwayat daripada jalan Husain r.a bahawa Jibril turun kepada Nabi Muhammad SAW pada hari kewafatannya..Jibril bertanya kepada Nabi Muhammad SAW, "Bagaimana keadaanmu?" Nabi menjawab, " Aku sedih dan menangis wahai Jibril"..Kemudian Malaikat Maut datang meminta izin di tepi pintu. Jibril berkata, " Wahai Muhammad, Malaikat Maut datang dan meminta izin kepadamu..Tidak ada anak adam yang diminta izin seperti ini sebelum engkau dan tidak ada anak adam yang diminta izin seperti ini setelah engkau..Apakah engkau mengizinkannya?" Muhammad SAW pun memberikan keizinan kepada Malaikat Maut untuk masuk dan berada dekat dengan tangannya..Malaikat Maut berkata, "Sesungguhnya Allah mengutuskanku kepadamu dan memerintahkan aku untuk menjemputmu dan taat akan permintaanmu..Jika engkau memintaku untuk mencabut nyawamu maka aku akan melakukannya, tapi jika engkau tidak menghendakinya maka aku tidak akan melakukannya". Muhammad SAW membalasnya, "Jadi adakah engkau akan melakukannya?"


Malaikat Maut menjawab, "Sudah tentu kerana aku diperintahkan sedemikian. Saat itu Jibril berkata, " Sesungguhnya Allah sangat rindu untuk bertemu denganmu". Kemudian, Nabi Muhammad SAW berkata kepada Malaikat Maut, " Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan Allah kepadamu"







p/s : Kekeliruan hadis ini dapat dilihat daripada hadis lain dalam sahih Bukhari (perbahasan ini akan dibahas lebih lanjut pada pelajaran yang akan datang) bahawasanya tidaklah seorang nabi dicabut rohnya kecuali dia telah diberi pilihan oleh Malaikat Maut antara terus hidup di dunia atau kembali ke rahmatullah...







5 comments:

  1. salam knl,dya follwer sini iyer... jemput singgah my blog ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal..:) tqsm sbb sudi singgah sini..:)

      Delete
  2. Allah maha besar
    Muhammad itu kekasih Allah

    ReplyDelete
  3. Allah maha besar,,,
    Lindungi lah Nabi Muhammad s.w.t

    ReplyDelete
  4. Allah maha besar
    Muhammad itu kekasih Allah

    ReplyDelete